Piszmy piosenki!

Piszmy piosenki! #5

Wymyśliłem już co najmniej kilka kierunków, w których mógłby pójść ten wpis, jednak w każdym coś mi nie pasowało. W końcu przypomniałem sobie o cesze, którą miałem w sobie a ostatnio zaczęła u mnie bardzo zanikać: nie wymyślam problemów, wolę spróbować, ryzykując porażkę niż nie podjąć próby w ogóle. Toteż witam w kolejnym wpisie z serii “Piszmy piosenki”!

Kolejność

Znalezione obrazy dla zapytania kolejność

Na początku zaznaczę, że dzisiejszy wpis jest oparty tylko i wyłącznie o moje odczucia i doświadczenia, stąd też nomenklatura pewnie różni się od prawidłowej akademickiej. Po przeczytaniu ostatniego wpisu twoim zadaniem było usiąść, pograć znane Ci już akordy i napisać do nich nową melodię. Lepszą, gorszą, mniej lub bardziej rozbudowaną – totalnie nieważne. Liczy się tylko to, że coś powstało. Dzisiaj zajmiemy się tym, co dalej. Kolejność muzyka -> melodia -> słowa nie jest jedyną, pewnie nie jest nawet najczęściej wykorzystywaną, ale w moim odczuciu dużo łatwiej jest napisać melodię do pochodu akordowego, który już znasz, niż tworzyć od zera tekst a później układać pasujący instrumental i melodię.

Czas na tekst

Znalezione obrazy dla zapytania czas

Na początku kilka ważnych kwestii:

  • Większość piosenek się rymuje, duża część z nich posiada rymy dokładne (wieś rymuje się z Grześ), jednak nie jest to jedyna możliwość. Ja bardzo często używam rymów niedokładnych , zdarzyło mi się napisać kilka piosenek, gdzie większość utworu nie była rymowana. Pisanie tekstów jest czynnością kreatywną wymagającą przekraczania granic i schodzenia z utartych ścieżek, musisz o tym pamiętać.
  • Większość ludzi, którzy piszą teksty ma swoje ulubione i znienawidzone schematy tego, jak będą rymować się poszczególne wersy. Ja np bardzo lubię schemat ABCB. Jest jednak jeden schemat, który w 99% przypadków brzmi po prostu źle. Zapamiętaj: wierszowanki AABB brzmią dobrze, kiedy mówisz je ze sceny na Dniu Dzadka w przedszkolu, ale nie sprawdzają się w piosenkach kierowanych do publiczności, która ma więcej niż 9 lat i nie jest twoją ciocią Gienią.
  • Melodia, którą napisałeś jest szkieletem, ale nie jest nieruszalna. Jeśli napiszesz wers, który tematycznie i brzmieniowo idealnie pasuje do piosenki, ale akurat ma jedną sylabę za dużo, żeby zmieścić go w melodii albo akcent wypada w niewłaściwym miejscu – pomyśl o delikatnej modyfikacji melodii
  • Transakcentacja to ciekawy zabieg, jednak ma chyba więcej przeciwników niż zwolenników. Mnie na przykład bardzo irytują źle akcentowane wyrazy w piosenkach. Jeśli chcesz użyć transakcentacji zastanów się dwa razy.
  • Trudne, rzadko używane słowo może być świetną ozdobą twojego tekstu, ale nie przesadzaj z ilością takich słów. Nikt nie będzie słuchał twojej piosenki ze słownikiem języka polskiego w dłoni.
  • Często w trakcie pisania wpadasz na kolejne pomysły, które zmieniają kierunek w jakim idzie tekst. Nie bój się tego.

Skąd wziąć pomysł?

Znalezione obrazy dla zapytania idea

Odwieczne pytanie. Spróbuj napisać o czymś, co widzisz wokół siebie. Opisz historię, którą ostatnio usłyszałeś. Zastanów się co czujesz w tej chwili i to opisz. Wsłuchaj się w muzykę, zamknij oczy, jakie obrazy przychodzą ci do głowy? W ostateczności znajdź w internecie generator tematów tekstów piosenek (tak, jest ich co najmniej kilka ;))

Szlagwort

Znalezione obrazy dla zapytania szlagwort

Nie chciałbym przeładowywać Cię wiedzą, przecież najważniejsza jest praktyka. To już ostatnia rzecz na dziś. Święty Grall pisania tekstów. Szlagwort to sformułowanie, które stanowi esencję tekstu, natychmiast wpada w głowę i często stanowi także przyszły tytuł utworu. “Chcemy być sobą”, “Tak, tak… to ja”, “Leszku Synu Kazimierza goń za wrogiem”. Szlagwort można powtórzyć w tekście parokrotnie, szlagwort mobilizuje słuchaczy do śpiewania razem z wykonawcą. 

To już koniec dzisiejszego wpisu. Życzę Ci wielu szlagwortów, dużo radości z tworzenia i do przeczytania!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *